fredag 10 februari 2012

Om måsten, slappartid och godis

Idag smygäter jag godis i massor. Det är de enklaste trixet för att piffa den grå vardagssörjan. Köpte Ahlgrens vinterbilar på rea på Coop, typ som punchpraliner utanpå, fast med skumbilen inuti. Om jag orkar ska jag fota innan jag publicerar det här inlägget.

När jag flyttade hemifrån förde jag kassabok, bara för att det var så roligt. Jag skrev upp allt jag köpte och räknade ut månadskostnaden. Jag hade så mycket fritid att jag kunde kosta på mig att göra något nyttigt frivilligt. Sen flera år tillbaka har jag slutat göra något som kommer i närheten av att vara nyttigt, när jag inte måste. Så när barnen sover så är det att snabbt sätta in i diskmaskinen och sätta på den, och kanske hänga en tvätt om den ligger och surnar i maskinen. Men sen vägrar jag nyttigheter. Jag tar aldrig fram kläderna jag ska ha morgonen efter, jag förbereder inte matsäckar, jag ordnar inte bankärenden, jag sorterar inte viktiga papper, och jag går inte in på Försäkringskassan på webben. Detta är naturligtvis saker jag borde göra, åtminstone det som har med pengar att göra. Och det hade onekligen minskat morgonstressen om jag förberett lite på kvällen. Men det går bara inte. Städ och rens kan jag göra på dagen, när det ändå är svårt att slappa, men den sena kvällen är fredad. Men jag kan längta efter den där känslan jag hade när jag var ung. Att lite njuta av att ordna upp, räkna ekonomi, fylla i, organisera. Kanske kommer den tillbaka så småningom, när jag slappat färdigt.

Nix, orkar inte fota godiset. Det är för nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar