lördag 13 april 2013

Alldeles för lätta flygresor

Den här reklamen för billiga flygresor fick jag i min mailbox. Och det är verkligen billigt, bilden är lite suddig, men 1591 kr till London, 1556 kr till Milano, 1322 kr till Amsterdam. Det låter ju härligt, en liten uppiggande semester när allt känns trist.


Det som gör mig förbannad faktiskt, är att det är så oerhört lätt, smidigt och billigt att boka flygresor, och så oerhört krångligt och dyrt att boka tågresor ut i Europa. Jag vill helst inte flyga för ofta (av miljöskäl), även om det händer att jag gör det då och då. Tänk vad mysigt det hade varit att ta tåget ner genom Sverige, kanske byta till liggvagn i Köpenhamn och sen vakna i Milano eller Berlin eller något. Det skulle vara mysigt att göra med stora barnen, till och med. Även om det tar längre tid så blir ju själva resan en del av äventyret. Som en liten tågluff. Jag har kollat runt lite, och det är klart att det går. Man kan köpa interrailkort och boka tågresor i andra länder. Men går du in på SJ:s hemsida och försöker boka en resa till Berlin blir det stopp. Jag hittar ingen samordningssida, av det slag som det finns mängder av för flygresor. Där du kan göra en enkel sökning och det dyker upp massor av alternativ i olika prisklasser. Jag tror faktiskt att det skulle finnas en marknad för detta. Det måste bli lättare att leva miljövänligare.

Om det är någon som har bra tågbokartips som jag missat så skulle jag bli glad för det.


4 kommentarer:

  1. Åh! Läste jag inte någonstans att det är på gång ngn slags samordnings-bokningssida?! Jo, jag tror det. Härda ut lite till. Om två år kanske det finns och då kan vi ju åka med kidsen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här hittade jag, finns en del info i alla fall: http://www.bahn.com
      Men om det är något bättre på gång vore det ju toppen! Kram

      Radera
  2. Jag håller med... Tåg är jättemysigt också så det är trist att bokningen ska vara så trasslig men jag brukar ringa (även om de precis som alla andra inte vill prata med folk längre). De brukar hjälpa till riktigt bra :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ringa går ju också, men det är svårare att drömma/planera över telefonen ju... men inte omöjligt förstås, de ska ju kunna hjälpa med det med. Kram!

      Radera