måndag 16 maj 2011

Ljust och fräscht vs. lugnt och skönt

OK, lite bättre nu. Närmast kom jag väl alternativ 1, men snart ska jag gå och lägga mig. Jag har bara ett litet statement att göra:

Det är inte viktigt att ha det ljust och fräscht hemma.

Detta är inte ännu ett inlägg om stök och städning utan mer ett konstaterande. Den rådande inredningstrenden, som på senare tid fått en del rättmätig kritik, är faktiskt bara en trend och ingen lag. Man måste inte ha ett häftigt kök, det går jättebra att ha ett gammalt och sunkigt. Och man vänjer sig faktiskt vid det också.

Sen är det klart att det är trevligt om det är fint. Och om man är pyssligt lagd är det såklart roligt att pynta sitt hem lite. Men det är inte samma sak som att renovera. Det kanske räcker med att plocka lite blommor? Jag tror faktiskt ibland att vi rycks med i någon allmän hets och glömmer bort att fråga oss själva om vi verkligen tycker att det är viktigt, eller om vi bara gör det för att det hör till (att renovera till exempel). Och viktigast; om det är värt priset? För allt kostar, både i pengar, tid och kraft (och miljö/resursslöseri).

Jag läser gärna inspirationsbloggar emellanåt, t.ex. Underbaraclara, som bloggar om sitt vackra och personliga hem och sitt pysslande. Men alla är inte som Clara. Jag har varken talangen, intresset, tiden eller energin att lägga på inredning. Så jag lägger min tid på att läsa om hennes hem istället för att fixa med mitt eget. Och jag har inte det minsta dåligt samvete för det. För man måste faktiskt inte ha det fint hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar