tisdag 15 maj 2012

Är egentid bara larv?

Är lite desperat på egentid just nu. Dagdrömmer om att ta ledigt från jobbet en dag och bara ligga i soffan och titta på TV shop. Tänk, när jag som nybliven mamma satt på utvecklingssamtal med min chef och hon frågade mig om jag fick någon egentid (mycket omtänksam chef). Jag hade knappt hört ordet förut, och blev så rörd av att hon frågade. Nu känns ordet lite utslitet efter att störtfloden av kåserande mammor (tack och lov för dem) raljerat om småbarnslivets vedermödor i krönikesamlingar och bloggar. Och att det är ett återkommande samtalsämne mellan alla bebisföräldrar. Men jag är fortfarande förvånad över att jag blir så  trött, sur och gnällig fast jag får säkert en timme för mig själv på kvällen när barnen sover (ifall jag inte somnar vid läggningen). Är det likadant i hela världen? Blir föräldrar i  Bolivia, Vietnam och Togo kinkiga när barnen hänger i kjolarna för jämnan? Är det bara vi som är bortskämda, eller har vi högre krav på oss att vara närvarande och pedagogiska? Den där känslan av att jag egentligen bara larvar mig går inte att skaka av, men det gör mig ju inte direkt mindre gnällig.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att alla föräldrar världen över blir galna ibland. Helt enkelt så tror jag att det hör ihop med att vara förälder :-) Egentid tycker jag handlar mer om att tanka och det kan ju se olika ut vad man behöver för att tanka... För mig är ensam tid hemma inte värt så mycket när det gäller tankning... Cykeltur i skogen eller träff med kompisar är bra mycket bättre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt, mitt problem är väl att jag har svårt att tillåta mig att tycka att något är jobbigt så länge alla andra har det lika illa. Särskilt när det kommer av något så underbart som barn... Ja, träff med kompisar är bästa egentiden (tankningen)! Men lite egen datortid i den tysta natten är bra det med. Kram!

      Radera