onsdag 4 maj 2011

Könsstereotypa barntidningar av värsta sorten

Mediavärlden skriver om att Egmont startar en ny killtidning om fotboll och en ny tjejtidning om pyssel och kändisar. Jag har provbläddrat lite i dem och de är så könsstereotypiska att man vill kräkas, värst är tjejtidningen tycker jag. Mina söner gillar både fotboll och Eric Saade, både monster och bakning. Men ska de få läsa om hälften av sina intressen i en barntidning så måste de vara så starka i sig själva att de köper en tidning som uppenbart riktar sig till tjejer.

Som försvar säger Egmont att de har frågat barn vad de vill läsa om och detta är tydligen svaret. Först blir jag arg och tycker att de är puckade. Sen blir jag ledsen för att det ser ut såhär. Och ska de tjäna snabba pengar är detta kanske lättaste vägen. Genom att inte utmana barnen det minsta, genom att inte göra någon riktig analys av hur barnen svarar (och vad man frågar dem!), genom att spela med i de strikt uppdelade pojk- och flicklandskap som leksaker, tv-program, dataspel och nästan all annan barnkultur dikterar. Vad finns det för bra barntidningar för lågstadiebarn idag? Kamratposten kanske? Någon som har några andra förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar