torsdag 26 januari 2012

Japp, här är ännu en grej som du verkligen borde ta ansvar för

OK, nu är jag på gång med fler idéer som jag aldrig kommer att förverkliga. Även här någon slags propagandafilm alternativt reklamfilm. Fast vad är skillnaden egentligen? Reklam är ju egentligen bara kommersiell propaganda.

Så, here goes:

Scen 1: Kvinna går och bläddrar bland snygga kläder, på shoppingtur helt enkelt. Hon håller upp en känning och ser för sin inre syn hur hon matchar kläningen, hur hon har den på sig på en fest. Hur hon får beundrande blickar.

Scen 2: Hon tittar på klänningen igen, men plötsligt kommer det istället flashbacks från plaggets historia. Bilder på bomullsfält i Asien som besprutas, tyger som färgas med dålig arbetsmiljö, orenade utsläpp ut i floden, kläder som sys upp av fattiga kvinnor under dåliga förhållanden. Långa transporter för att komma till butiken. Hon håller upp ett annat plagg, liknande flashbacks. Hon blir förskräckt och går därifrån.

Scen 3: Samma kvinna i en annan butik. Håller upp ett klädesplagg och får på nytt flashbacks. Men denna gången är det helt ok bilder. Bilder från bomullsodlingen som är ekologisk, färgning och beredning sker kontrollerat och med rening, arbetsmiljön för sömmerskorna är vettig, de kan försörja sina familjer. Plagget får en helt ny glans.

Någon slags avslutning. Typ "Vet du vilken historia  ditt shoppingfynd har?".

Syftet med filmen är att få folk att förstå konsekvenserna av sina köpbeslut. Vad tror ni? Är det för präktigt, eller skulle det gå att göra bra? Det är ju inte många affärer som säljer schysst producerade kläder, tyvärr. Och jag handlar själv i de vanliga kedjorna. Men jag tycker att jag borde ta mer ansvar för vad jag köper. Mitt mål i år är att ta bättre ansvar för mitt handlande. Det finns åtminstone tre vägar att gå om man vill bli en bättre konsument, som jag ser det:
  1. Fråga och ställa krav i de vanliga klädkedjorna
  2. Köpa de schysst producerade kläder som trots allt finns, t.ex. fare trade-märkta eller DEM Collective 
  3. Köpa mindre kläder och saker, och gärna begagnat när det går
Kan ni komma på några fler? Jag ska sätta igång med den första punkten. Men eftersom jag är lite blyg så mailar jag istället, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar