söndag 29 januari 2012

Vad ska vi göra med dem?

Jag var tvungen att utrymma en hylla med vuxenböcker idag pga. akut brist på lekutrymme i barnens rum. Men sen då, var ska vi ställa dem nu? Ett boktorn i barnrummet var tydligen ingen bra idé, så nu bildar de två små högar i vardagsrummet istället. Det finns liksom ingen luft någonstans i lägenheten (ok, där överdrev jag lite, sitter här och andas gör jag ju), så det blir lite hela havet stormar med de här böckerna. Något måste bort.

Men böcker gillar jag verkligen inte att göra mig av med. De är som monument över något man en gång läst. En historia man ryckts med i, något man skrattat åt, eller en kurs man en gång läst. Just kursböcker är verkligen monument över en kunskap man en gång haft, för när jag bläddrar i mina gamla kursböcker har jag inget som helst minne av att ha läst dem.

Svunnen kunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar