torsdag 3 november 2011

Underbaraclara är klockren

Bloggaren Underbaraclara har tagit bort alla annonser eftersom hon inte kunde stå för dem. Det dök upp bantningspiller och alkohol (hon dricker inte alkohol) och hon fick ont i magen. Istället ska hon börja sälja sina egna annonser, till företag som vill göra reklam för miljömässigt bra produkter och som har en profil hon kan stå för. Och tydligen har hon fått jättestor respons.

Alltså, hon är så klockren ur ett hållbarhetsperspektiv (hållbarhet = miljömässigt, socialt och ekonomiskt långsiktigt ansvar inklusive etiska hänsyn). Hon tar ansvar för den indirekta påverkan som hon är upphov till genom att hennes läsare köper produkter från företag som gör reklam på hennes blogg.

Om man har en stor blogg med annonser för något man inte står för (miljömässigt, etiskt) så bidrar man ju ändå indirekt till deras framgång. Precis som man gör när man köper mat, kläder, elektronik eller bilar som inte är producerade på ett hållbart sätt, kanske av arbetare med dåliga arbetsvillkor och med stor miljöpåverkan. Nu har Underbaraclara ju istället möjlighet att göra en positiv skillnad, genom att hon gynnar företag som har bra produkter!

Sen är det ju så svårt att göra alla rätt hela tiden, jag är inte alls så noggrann som jag borde vara, men jag försöker ta ett steg i taget. Konsumera måttligt, bo och köra bil måttligt, och försöka konsumera miljömärkt, rättvisemärkt och undvika de man har skäl att tro är värst. Att ta tag i sin indirekta påverkan är jätteviktigt och ibland svårt. Mycket svårare än att sortera sopor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar