onsdag 9 november 2011

Önskelista till bokhyllan

Vi skulle behöva utöka vårt barnboksbibliotek lite grann. Mest för att jag börjar tröttna på gonattsagorna och vill ha lite omväxling, och sen behöver åttaåringen lite fler kapitelböcker att läsa. Egentligen skulle vi låna mer böcker på biblioteket, i alla fall kapitelböcker som man oftast bara läser en gång. Men vi kommer ju inte iväg, och en del böcker är det roligt att ha hemma.

Såhär ser önskelistan ut just nu. Vi kan ju inte köpa allt, men några av de här hamnar nog bland julklapparna skulle jag tro. Om det är någon som har andra förslag så blir jag glad för tips!
  • Gittan gömmer bort sig
    • Vi har de flesta böckerna av Pija Lindenbaum, och de är ju fantastiska på att återberätta världen med ett barns ögon. Nu har det kommit en ny som måste läsas! Till alla barnen egentligen.
  • Sixtens och Blixtens skruvade sovbok
  • Sixten och Blixten går till jobbet
    • Vi har Sixtens och Blixtens underbar uppfinningar och underbart klurig och rolig, full av fantasifulla hittepåuppfinningar. Är mycket sugen på dessa två.  Perfekt för sexåringen just nu.
  • Teslas pappa vill inte! 
    • Teslas mamma vill inte! är bra och rolig om trots, och nu har det kommit en ny om Teslas pappa. Till alla barnen, men kanske mest till tvååringen.
  • Måste ha monster
    • Har sett lite reklam för den hos några bloggar, låter spännande.
  • Syster varg
    • Funderar på denna kapitelbok till åttaåringen. Verkar spännande om en syster som är uppvuxen med vargar.
  • Harry Potter Vi har inte börjat läsa dem ännu, men det känns ju verkligen som att det är ett trevligt måste. Och med tre barn i huset känns det värt att investera i dessa.
  • Malin från Skaftnäs
    • Till mig för att jag tycker att Fotbollsfrun är rolig.Och kröniker är det enda som blir läst här, förutom bloggar då.
Nu har jag mest länkat till Bokus, ser jag. Vi brukar nog mest handla böcker hos CDon.com. Jag tror att de är lite billigare, men kan inte säga att jag gjort någon stor research direkt. Annars är en hel del av böckerna via Olika förlag och Sagolikt bokförlag. Oavsett var man köper sina böcker är det väl värt att gå in där och botanisera lite först, de har många böcker som, förutom att vara välskrivna och spännande, tänker lite utanför trånga könsroller och ser andra perspektiv.

Har jag missat någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar