onsdag 23 november 2011

Konsten att handla mat

Jag försöker storhandla mat när jag väl handlar, för att spara tid. Jag går aldrig efter lista och har aldrig planerat i förväg vad jag ska köpa. Det går bara inte, jag är inte den typen. Jag måste planera på inspiration. Mannen är dock tvärtemot, han småhandlar på rutin.

Om jag går i vår vanliga mataffär, Willys, så kan jag rutten: Godisgången inleder (om lördag, eller om väldigt trött mamma), sen pasta/bulgur/matvete, flingor, tandkräm, mjölk/fil/creme fraiche, bregott, ägg, jos, bönor/oliver/krossade tomater, grönsaker/rotfrukter (det som ser gott ut), frukt, bröd (och kanske kex), ost/pålägg, korv/kött, frysvaror och antagligen mörk choklad. Fiskvagnen utanför om jag handlar innan de stänger. Blöjor och papper glömmer jag alltid, det får mannen komma ihåg. Allt eftersom jag passerar väljer jag vad som ska ner i korgen, det är som min egen checklista.

Jag har varit hemma med sjukt barn några dagar denna vecka, och då vill man ju inte spräcka planen. Alltså kan man inte äta någon av huvudråvarorna (som denna vecka är bacon, blodpudding, kött, fisk i frysen, köttfärs) till lunch, utan får improvisera. Ibland blir det extra gott då!

Tre överblivna prinskorvar, stekt blomkål och brysselkål (med senap), löskokt ägg och bulgur. Lite mozzarellaost och romansallad också. 

Ganska ordentlig känner jag mig när jag läser igenom det här inlägget. Förutom att det är lite för mycket kött, vegetariskt minst en dag i veckan är ju målet. Såhär ser det ut när föräldrarna har lite mer ork. Har vi mindre blir det pizza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar