måndag 12 mars 2012

Sockor med hål i

När min mamma var liten fick hon höra att man inte fick ha säkerhetsnålar i kläderna och alltid var tvungen att ha rena underkläder, för tänk om man råkade ut för en olycka och hamnade på sjukhus. Vilken skam! Vi har väl förhoppningsvis kommit en bit från den tidens omsorg om fasaden. Fast det har väl kanske bara ändrat fokus nu, eftersom det inte direkt är ett tecken på fattigdom att ha trasiga kläder längre (utan snarare högsta mode... ibland).

Men hur noga är ni med att ha hela och rena kläder? Om det inte syns vid första anblick? Det slog mig idag, att det kanske bara är jag som obekymrad går omkring i trasiga strumpor eller omaka sockor dagligen. Jag har ju ändå skor på mig på jobbet, liksom. Jag döljer en trasig ylletröja under en lite helare kofta, och limmar stövlarna med Karlssons Klister (i bästa fall), även om jag ska träffa kunder. Och det där med ren vete sjutton om jag klarar, fläckarna brukar hoppa på mig under morgonen, och ofta rycker jag åt mig första bästa yllekofta under morgonstressen och då har jag inte alltid koll på om jag la ärmen i potatismoset förra veckan.

Jag har inte ärvt min mormors synsätt alltså. Men detta är ingen åsikt, det bara blir så för att jag är slarvig och inte tycker att det är så viktigt. Det skulle nog kännas bra att veta att man var hel och ren inifrån och ut. Dessutom uppfattas jag kanske som en slarver även i jobbet av den som detaljgranskar? Och när man sen oväntat behöver ta av sig övertröjan eller gå i strumlästen så är det ju inte jättekul att blotta lumpen. Men hamnar jag på sjukhus skiter jag i om jag har trasiga underkläder.

3 kommentarer:

  1. Här är en till som är uppväxt med håliga o omaka strumpor. Gör det inte frivilligt dock. Päronen hemma tycker inte att det gör nåt att de får hål. Själv tycker jag det är skämmigt när man kommer hem till nån kompis och tar av skorna och det är hål på hälar och tår:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite pinsamt kan det ju vara... till mitt försvar får jag väl säga då att mina barn oftast har hyfsat hela strumpor :-).

      Radera
  2. Är ofräscht med slitna och trasiga strumpor!

    SvaraRadera