lördag 3 mars 2012

Barnböcker som uppmuntrar läsglädjen

Min äldsta unge gillar att läsa böcker. Och eftersom bokläsande barn är en liten mission för mig så vill jag gärna sprida hans boktips. Tidigare har jag skrivit om Stora Skräckens Gränd-serien som han har slukat flera gånger. Så fort det är tomt på annat att läsa, läser han om dem. Jag gjorde en räd på bokrean häromveckan och kom hem med en ganska nyutkommen chansning: Prismagalaxen -Silvertrådarna, ett rymdäventyr med jordflickan Nova av den svenska författaren Ingrid Remwall. Rekommenderad ålder är 9-12 år (min unge är snart 9). Dessutom uppmuntrar jag att han läser böcker med kvinnliga huvudpersoner, men tror faktiskt inte att han reflekterar över det själv = gott tecken.

Han har kommit drygt halvvägs nu och gillar den jättemycket, "väldigt spännande" är betyget när jag frågar honom. Jag såg nu när jag sökte att den fått lite ljummen recension i Svenska Dagbladet (ha ha, rubriken är felsatt, "inte djupsinnig" säger recensenten -tvärtemot rubriken), men jag går mer på sonens bedömning. Läsglädje ska uppmuntras, och han önskar sig redan fortsättningen.

Till mellanungen köpte jag Pelle på Planetfärd av Jan Lööf. En författare som i bok efter bok lyckas med konststycket att skriva nästan helt enkönat manliga berättelser. Stör mig på detta. Dock skriver han fantasifulla och vältecknade berättelser, så det får gå ändå. Och denna är väldigt kul. Om man blandar med lite Gittan (som är världens bästa).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar