onsdag 7 mars 2012

Äcklig mat

Jag har blivit så väldigt dålig på att laga mat på sistone. Jag har både en svårartad allergi mot att följa recept,  och vanefobi som innebär att jag måste laga olika mat hela tiden (jag kommer heller inte ihåg hur jag gjorde det som händelsevis blivit gott). Mitt matlagande bygger alltså på att jag kan grunderna och har inspiration att svänga ihop något gott. Men nu har något hänt, det blir bara äckligt och jag får slänga en massa mat (efter att jag bjudit den stackars familjen på det). Och det går ju helt emot mitt miljömässiga mål om att ta bättre vara på överbliven mat.

Jag har ju höjt mina vegetariska ambitioner på sistone, och försöker förnya min matlagning lite i allmänhet. Jag tror att det är det som är boven i dramat. Jag försöker alltså laga mat inom ett nytt område som jag inte riktigt behärskar, och detta utan att följa recept, utan att ens läsa kokböcker som inspiration och dessutom med väldigt begränsad tid och ork. Pucko. Men idag blev det ok i alla fall. Stekta champinjoner med bacon och "krämig" pasta med broccoli. Back to the basics.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar