fredag 30 mars 2012

Skåpätning

Det är tomt i skåpen, men nu är jag så godissugen att jag äter hockeypulver. Vi har en hel liten stapel med hockeypulver på spiselhyllan (eller vad heter det, fläkthyllan?) för barnen gillar det inte, men de gillar den färdiga lördagsgodispåse som bland annat innehåller hockeypulvret. Jag misstänker att jag inte är helt ensam om att rota i skåpen när sötsuget sätter in. I början är man på jakt efter det smaskigaste, men efter hand sänker man kravet lite.  Såhär ser min rangordning ut:
  1. Riktigt godis, köpt för att jag ska äta det. Ofta syrligt gelégodis.
  2. Mörk choklad. Inte mitt förstahandsval när jag är godissugen, innehåller lite för lite socker.
  3. Nötter. Är ju inte sött alls, men det har den rätta storleken. Man kan liksom stoppa en handfull i munnen.
  4. Jos. Äppeljos är sött och gott.
  5. Kex och kakor, om vi har några.
  6. En ordentlig inventering i skåpen, finns det inte något kvarglömt barnkalasgodis kvar som är så gammalt så att ägarskapet är preskriberat?
  7. Hockeypulver
  8. Torkad frukt, typ aprikoser eller fikon.
  9. Ok, här kan det hända att jag lånar lite av barnens förråd. Men det måste ju kompenseras sen, fast ibland utan att de vet om att de blir kompenserade.
  10. Gammal billig choklad, typ någon bortglömd chokladtomte eller så. Men då får det vara illa.
Idag kom jag bara ned till Hockeypulvret, efter att ha passerat äppeljosen. Men nu räcker det, tror att jag tar en macka istället. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar