söndag 24 mars 2013

SM i Förutseende

Jag har åtminstone en rolig anledning till varför jag inte bloggat på länge. Jag har varit på långhelg i fjällen med barnen. Ja, fjällen och fjällen, i Värmland i alla fall. Jättefint var det, och skönt att åka skidor. Skidturen över myren med stora barnen i solnedgången sitter bra i magen.

Resa med barnen en långhelg innebär att hela veckan går åt att planera. Handla mat, tvätta kläder, packa kläder. Tänka. Vad ska med och vad ska inte med? Hur många tröjor? Oj, fleecebyxorna till stora barnet är 1 dm för korta. Och mellanungen har inga alls, han får låna långkalsonger av bror sin. Och överdragsbyxorna till stora ungen har varit försvunna från fritids i flera veckor - det blir till att ta med tunna prassel-regn-byxor istället. Och pulkan till minsta är trasig. Ja, sånt där måste man tänka på innan man åker. Jag skulle älska om jag kunde lämpa över på barnen att packa själva, men jag har inte drillat dom i detta ännu. Kanske är det för tidigt, kanske borde jag börjat för länge sen.

Hemmaplaneringen är bara försmaken. Väl där startar SM i Förutseende på allvar. Jag var inte ensam vuxen med barnen, men ensam förälder, så jag hade ansvaret för detaljerna, kan man säga. Hur många tröjor, hur kallt? När alla tre väl är påklädda och på väg ut, står jag själv i långkalsonger och ska snabbt packa ryggsäcken. Hur hungriga och trötta blir vi idag på skidturen? Vatten, äpplen/bananer, nötter och russin, extra vantar, mössa för hjälm eller utan idag? Lunch? Liftkort? Nycklar till 8 skidlås? Choklad? Plastskedar? Vilka stavar? Och solkrämen, för guds skull, var är solkrämen? Och shit, skidglasögonen är nedpackade i bilen, jag vet inte vart, trots att de faktiskt skulle behövt dem idag.

Det har gått bra, det är inte det. Men det känns som att jag spelar målvakt i ett lag med dålig defensiv. Tusen skott har jag räddat, jag är nöjd med det. Men så missar man två och det är det som märks. Otacksam uppgift att vara målvakt. Det är jag och Tommy Salo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar