måndag 4 mars 2013

Lego Friends - bevakning av butikshyllan

Jag ser det ju lite som min uppgift att bevaka och bespotta Lego Friends. Sen jag fått det under mitt tak är jag lite mer vänligt inställd, eftersom mina coola barn gillar det och blandar friskt med det "vanliga" legot (ja, ni hör ju hur det låter). När jag kollade legoutbudet senast såg jag en intressant utveckling. Det är en rätt bra blandning på "personligheterna" i Lego Friends. Jag noterar en trollkarl och någon slags karatemästare bland prinsessorna och djurvännerna. Intressant. Detta måste ju innebära att den aktiva "pojkflickan" säljer, för lego tar ju som bekant inget eget ansvar för de produkter de prånglar ut.
Ser ni, kostym på hon till vänster!
Lite suddiga bilder, men jag var lite stressad. Någon kunde ju ha sett mig när jag lekte journalist förklädd till småbarnsmamma.
Men pluspoäng på blandningen av karaktärer alltså. Kraftiga minuspoäng som kvarstår:

- Minimala bygginslag i modellerna. Rolleken i fokus - inget fel med det. Men om man är tjej och tror att detta är det enda lego man "får" leka med (sån var jag när jag var liten...) så missar man halva nöjet. Jag älskade att bygga!

- Var är killarna!? För tusan, man måste inte segregera leksaker på detta viset. Kunde inte åtminstone en eller två av vännerna fått vara pojke! Det finns ju t.o.m. Barbie-killar, och de verkar ju sälja. Dessutom ökar ju då sannolikheten att pojkar känner att legot är för dem också.

Sen att det vanliga legot är totalt våldsfixerat, mansdominerat och ibland även sexistiskt. Det är en helt egen bloggpost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar