lördag 24 november 2012

Make-overs

Jag har börjat fastna för " Trinny och Susannah stylar om..." på lördagskvällarna (idag var de i Australien), har ni sett det? Det är i alla fall en make-over-show. Två kvinnor som letar upp folk som klär sig illa och stylar om dem - och vips blir de fantastiskt vackra och alla gråter av glädje. "Nu har jag äntligen fått tillbaka mitt självförtroende." "Nu ska jag börja ta för mig av livet!", "Oj, jag visste inte att jag kunde vara så vacker!".

Jag är så dubbel inför sånt här. Å ena sidan måste utseendet inte vara så viktigt. Är man en sliten småbarnsmamma så kan väl det få synas? Visst, man behöver tid att ta hand om sig själv. Men den tiden är väl bättre spenderad i sängen med en tidning, eller på en kompisfika, än framför spegeln fixandes och trixandes. Det är ju bra att ta hand om sin kropp, men där borde det ju vara funktionen som är viktigast. Och jag blir lite trotsig av all information om hur man ska klä sig för att framhäva sina kroppsliga tillgångar och dölja sina brister. Men om jag vill klä mig så att min stora rumpa syns, då? Om man kunde skita i den "goda smaken" och fokusera sin energi på andra saker vore det ju fantastiskt.

Å andra sidan: Vi (jag) är ju knappast opåverkade av utseendefixeringen i samhället, och man blir olika bemött beroende på hur man ser ut. De flesta känner sig också tryggare om de inte känner sig osäkra över sitt utseende. Och det är klart att det är kul med lite yta ibland - och de flesta som stylas om bli ju väldigt fina - och glada. Och sånt blir man ju själv glad över att titta på.

Men ja, ni ser ju. Min text med motargument mot gör-om-mig-shower är längre och mer engagerad än för-texten. Men trots detta, så har jag nu sett på programmet tre lördagar i rad, och jag viftade till och med bort en ingående star wars-diskussion för att få se upplösningen. Jag gillar helt enkelt programmet. Men det hade varit roligt att se en make-over-show där man tog in folk som var osäkra på sitt utseende och jobbade med insidan istället för utsidan. Som liksom problematiserade osäkerheten istället för att bara fixa till utsidan. Jag undrar om det skulle bli bra tittarsiffror på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar