måndag 19 november 2012

Inredningskoden

Ibland är det en utmaning att bo fem personer på 80 kvadratmeter. Men jag gillar sådana utmaningar, och jag tror att jag faktiskt knäckt koden till compact living för vår familj. Så här:
  1. Rensa, rensa, rensa. Det går sådär, eftersom jag lyckas etablera relationer med allt ifrån urvuxna urtvättade barntröjor till inaktuell kurslitteratur. För att inte tala om gamla leksaker och teckningar.
  2. Många funktioner i rummen. Detta går bra, vi har skrivbord i alla rum utom köket så att man kan sätta sig i lugn och ro där det är ledigt. I dag la jag mig och vilade på minsta ungens säng och eftersom det rummet inte bara är hennes funkade det bra.
  3. Öppna planlösningar är värdelöst. Tack och lov bor vi i en 50-talslägenhet med fyra rum och kök och gott om dörrar att stänga om sig.
  4. Kompromissa. Detta funkar ganska bra. Ibland får det lov att vara barnsaker i vardagsrummet, och bor du ihop med någon med ett specialintresse kanske du får stå ut med ful elektronik i sovrummet, i vardagsrummet, jag lite överallt kanske. Å andra sidan får den som har ett specialintresse stå ut med att begränsa sig lite.
  5. Bry sig lagom. Det är inte hela världen om det ser ut som skit ibland (rätt ofta). Det är ett hem och inte ett stilleben i en inredningstidning.  Sköna Hem och Family Living är science fiction, inte dokumentärer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar