måndag 5 december 2011

Kavlar och kaos

Ikväll har jag inte varit den coola överseende mamman som med road blick beskådar barnens glada bravader i köket. Pepparkaksbak del 1 har påbörjats. Stora barnen var plötsligt inte alls överens om hur huset skulle se ut. Gräl på det. Vi började baka ändå, tvååringen tog stora bett av degklumpen. Kortvarig harmoni. Bråk om kavlarna, skrik när tvååringen knölar ihop det nogsamt utkavlade. Och sen laga middag mitt i alltihopa.

Til slut lyckades de äntligen komma överens om en konstruktion, inte så enkel som jag hoppats. Det är problemet nu när de är större. De är stora nog att komma med fantasifulla förslag, men inte stora nog att genomföra det helt själva. Till slut fick de kläm på kavlingen i alla fall,  jag fick skära till bitarna själv medan jag försökte hindra tvååringen att äta upp mjölet. Och så värst trevlig var jag nog inte. Nu ligger husdelarna här och väntar på steg 2, dekorering. De är entusiastiska inför detta i alla fall. Det är ett veckoprojekt, det här pepparkakshuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar