onsdag 1 juni 2011

Än finns det hopp: Gillette lägger ner rakningspropagandan

Ha! Det finns hopp för världen. Gillettes kritiserade hemsida där de ger råd och tips om rakning till unga tjejer och deras mammor har fått släcka ner. "Tanken är att det ska vara en informationssida" säger kommunikationsansvarig.

Hej, kommunikationsansvarig! När man som osäker tonåring (eller yngre) läser att man kan börja raka sig från 10 års ålder, att man noga ska titta sig i spegeln efter rakning så att "inga envisa hårstrån sitter i vägen för ditt självförtroende", och att man ska fråga sin mamma om råd och tips, att man kan behöva raka sig varje dag om man har tjockt och snabbväxande hår. Ja, då är det ingen informationssida utan ett effektivt sätt att tala om för tjejer att man inte duger om man har hår på benen och att rakning därför är helt nödvändigt.

Herregud, min 8-årig får inte hantera kockkniven hemma än, men en 10-åring ska börja använda rakhyvel -varje dag! Hej då, barndom. Det var svårt nog att växa upp när jag var liten, och jag började inte noja mig för hårväxt förrän jag var typ 15.

Men: Kampen lever. Nu väntar vi på att Egmont backar också. Tänk om man kunde starta en mot-sida, en sida som riktar sig till unga tjejer och som visar att det är ok -och coolt- att vara hårig! Den skulle jag behöva läsa. Någon frivillig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar