måndag 22 juli 2013

Beach 2013

Nu är bikinisäsongen i full blom. Jag brukar inte spendera den på fullsatta stränder, jag tar mina dopp i lite mer avskildhet. Både för att jag inte gillar att lägga heldagar på stranden och för att jag har den stora förmånen att kunna bada lite mer enskilt. Men, ändå. Vill jag bada, kommer jag inte undan att doppa mig inför andras blickar - kompisars eller släktingars. Är ni bekväma med att traska runt lättklätt? Jag har märkt att det inte har särskilt mycket med kroppsform eller ålder att göra, om man är bekväm med det avklädda, det sitter nästan bara i huvudet. Och kanske i vanan också.

Men jag vet ju att jag blir bedömd, mer eller mindre. Man noterar ju hur folk ser ut, liksom, det gör jag också. Men jag misstänker att det inte bara handlar om en stilla notering, utan också en värdering i mångas ögon. I vissa fall t.o.m. kommenterar folk varandras kroppar när de badar. Åh, jag gillar verkligen inte det. Jag vill inte bli värderad, varken med positivt eller negativt utfall, särskilt inte av folk jag känner. Jag vill fortsätta låtsas att det inte är viktigt, att jag bara är en neutral kropp, att jag inte granskas.




2 kommentarer:

  1. Jag är rätt bekväm i bikini men tänker nog inte så mycket på hur andra ser ut heller... Tycker att badhus är en mycket bra arena att ha barn på då det finns alla sorters kroppar (som iofs brukar kommenteras högljutt ibland men det är bra att de ser att allt kan vara kort/långt/brett/smalt och mycket och lite av allting)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckos dig... men insåg igår att det nog handlar mycket om vana. Nu har jag kört bikini ett tag och känner mig bekvämare. Men då är det det inte så många som beskådar iofs.

      Radera