måndag 17 september 2012

Röjarjaget

Helgen som gick var jag arg. Och trött. Ibland leder tröttheten till att jag degar ihop i sängen, vilket ingen i familjen brukar lida särskilt mycket av. Men den här helgen var jag trött och full av adrenalin, så mitt röjarjag kom fram.  Eller ska jag kanske säga rövarjag.

Till saken hör att jag faktiskt röjt och städat ganska mycket den sista tiden, för att vara hemma hos oss i alla fall. Med fem personer på 80 kvadratmeter finns det ett outsinligt behov av röj, och hallgarderoben går fortfarande knappt att stänga med fyra kassar med kläder/skor/pryttlar som antingen ska upp på vinden eller till Myrorna (det var ett halvår sen jag sorterade ut de där kassarna...). Problemet är väl att det mest är en person som röjer, men fem personer som stökar ner (ja ja, den andre vuxna i familjen städar också, men röjer inte). Därav arg mamma. Jag inser att jag domderade ganska mycket, och när jag väl kommer igång sänks plötsligt min tröskel för stök. En tröskel som i vanliga fall ligger på en så behändigt hög nivå att jag med nöje kan sitta och äta godis framför datorn omringad av gamla äppelskrutt, dammråttor, serietidningar, legobitar och tvätt som torkade för en vecka sedan. Nu låg tröskeln istället bara någon centimeter över den repiga parketten och varje flyttad bok eller nedriven kudde bannades högljutt. Och så är man borta några timmar och sen är kaoset ett faktum igen. Grr.

Men idag är ordningen återställd. Det vill säga oordningen är återställd. Jag låg och tittade på TV på golvet i barnrummet istället för att plocka in disken och lät de utmattade barnen slöa i soffan framför TV:n istället för att göra läxor, leka kreativa lekar eller vara ute i den friska luften. Jag säger inte att jag inte hade anledning att vara arg igår. Men det är nog skönt för alla att jag inte är så ordentlig alla dagar.

Slappar. Men kolla, värsta intellektuella tidningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar