onsdag 19 september 2012

Dagens post på köksgolvet

Jag är inte så mycket för att hänga ut och håna. Absolut inte i verkliga livet, men inte heller på nätet även om det ibland kan vara befogat när det gäller dåliga reklamkampanjer, könsdiskriminerande barnkläder och annat trams. I det här inlägget tänkte jag istället försöka diskutera lite: Idag kom barnen in till mig med det här reklamkortet. "Titta mamma, vad fånigt!"


Ja, vad är det man har chansen att göra? Jo, prova på dans utan tjejer, får man veta om man vänder på kortet. Klassisk balett och modern dans. Jag förstår ju vad de försöker göra. Det är väl inte så lätt att locka killar till något så "mjukt och feminint" och därmed lågstatus i pojkgänget, som balett, så de försöker ta hjälp av en cool kille och lite hederlig könssegregering. Och ska man locka killar underlättar det säkert att de slipper träna med tjejer som kanske övat framför spegeln sen de var fem år.

Men mina barn tyckte att det var själva uppdelningen som var fånig. "Varför ska man pröva balett utan tjejer? Det spelar väl ingen roll?" Och vad gör killen i chinos och sneakers där? Jag tror mer på starka förebilder. Varför inte locka med kärnvärdet istället? En manlig, gärna yngre, dansare i ett maffigt hopp? Jag får börja jobba på reklambyrå snart, känner jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar