onsdag 26 september 2012

Att stödja det man ogillar

Ah, ibland suger det när ens ideal krockar med verkligheten.

Jag har ju tidigare ondgjort mig över Lego Friends. Legos nya storsatsning som vänder sig till flickor - till skillnad från allt vanligt lego, vad det verkar. Nu har jag tittat på förpackningarna, och det jag allra mest vänder mig emot är två saker:

- De är inte så konstruktionsinriktade. Legot verkar mest vara till för att leka med, och ger inte så mycket utrymme för kreativt byggande (inte så många bitar att bygga med).
- Det är så segregerande. Här är flicklegot (en "linje") och här är pojklegot (15 "linjer": Lego City, Monster Hunters, Ninjago, Star Wars etc.). Och i flicklegot är det inga pojkar alls med (förutom en pappa i en av de största förpackningarna). Lego friends riktar sig verkligen inte till pojkar. I övrigt lego är allt väldigt vålds-centrerat. Några få flickfigurer finns med.
- Flera av förpackningarna har tema som skönhetssalong, cup cakes, musikscen etc. De målar upp en Hollywood-romantisk mini-tonårsvärld som inte känns det helt kul.

Ja det var visst tre saker, det får ni stå ut med. Men nu till saken, vari ligger krocken? Jo, en av sönerna är intresserad av Lego Friends. Där finns fräcka rosa sportbilar, experimentlab, ett piano, en trädkoja. Ja, jag förstår dem. Det verkar roligt. Och hade min dotter varit äldre hade hon nog gillat det också. Men jag har ingen lust att stödja dem. Samtidigt så skulle mina legoälskande söners legolekar må bra av lite annan input än lasersvärd och monster. Så nu blir jag pragmatisk mamma och införskaffar Lego Friends i födelsedagspresent. Suck. Men jag ska i alla fall maila Lego och säga vad jag tycker, på ett konstruktivt sätt förstås, jag är ju väluppfostrad. Om de bara hade låtit några av vännerna i Lego Friends vara pojkar? Och lagt in några lite mer utmanande konstruktioner för teknik-glada flickor? Som det är nu så är ju budskapet övertydligt: Pojke -det här är egentligen flicklego. Du ska egentligen inte gilla det här. Och det är inte alla barn som kan gå emot det budskapet.

2 kommentarer:

  1. Låter prima, tycker jag. Man måste ju kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Sen är det väl på ett sätt olyckligt om kritiken mot Lego helt fokuserar på just Lego Friends. Problemet började väl långt innan när de flesta andra teman bara innehåller killfigurer och mycket våldsinriktat.

    /e

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, det handlar inte bara om Lego Friends. De andra kollektionerna har ju 90% manliga figurer (fast vi försöker skaffa de kvinnliga som finns) och fokuserar väldigt mycket på våld och annat macho. Men med storsatsningen på Friends så blev det så tydligt. Men Lego Belville som fanns innan var ju likadan.

      Radera