söndag 19 augusti 2012

Rens och röj, kors i taket

Jag följde upp stordådet igår med en total röjardag idag, jösses vad jag har jobbat. Det var liksom ett skriande behov, och när jag slutligen får nog, då får jag fart. Mest har jag fixat i barnens rum, gjort om på det där sättet som man menade förr. Alltså inte målat, tapetserat eller köpt nya möbler utan städat, sorterat och möblerat om. Ommöblering är underskattat, det är så skönt att flytta runt saker och funktioner lite grann. Kanske blev det bättre, kanske blev det bara annorlunda. De har det ju lite trångt, och genom att flytta det översvämmade "lego-bordet" närmare stora bokhyllan får de avställningsytor till alla legolådor och färdiga skapelser på nära håll. Sen har vi städat och ordnat om i lådorna så att de ska få bättre plats för sina kläder. Nu har de stora barnen två hela lådor var istället för en och en halv var. De börjar ju få större kläder som kräver mer plats.

Och när jag väl kommer igång med röjandet, då kan jag inte sluta. Jag blir lite slavdrivare också, och tvingar dem att sortera och rensa själva. Det är ju viktigt att barnen är med såklart, det är ju deras rum. Men jag kom på att jag blev värsta diktatorn: "- Sortera nu! Om du tar paus nu så slänger vi teckningarna! Ta inte fram några saker nu när det är så fint!" Och så går jag varv efter varv och plockar bort fler och fler saker. In i lådorna med det, bort med myllret! Och så ett par dockskor sådär lite charmigt framme på hyllan... snart är jag redo för Family Living.

Men eftersom det inte blir så värst mycket utrensat, utan bara bättre ordnade saker, så är ju kaoset snart tillbaka igen. Jag blir i varje fall inte alls sugen på att köpa nya saker när jag slitit en dag för att ordna med alla gamla. Och eftersom den minsta är tre år måste ju småbarnssakerna få vara kvar. Nåja, det här var sommarens röjardag. Jag tror dock inte att jag lyckats uppbåda samma entusiasm hos de som ska bo i rummet. Det är tur att jag inte lägger mig i så ofta. Nu dröjer det nog minst ett år till nästa stordåd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar