lördag 25 augusti 2012

Risken att vinna

Jag är ganska pessimistiskt lagt. På det sättet att jag inte gillar att fiska, för jag får aldrig någon fisk. Jag har svårt för svamppromenader, för jag hittar ändå ingen svamp. Och jag satsar inte stort i tävlingar, för då blir det jobbigare när jag förlorar. 

Det är delvis därför jag inte heller gillar lotteri. Men det finns en anledning till varför det här med spel och lotter aldrig varit min grej. Visst, det hade varit kul att vinna 50 000 kr att slösa bort på något onödigt. Men storvinsten är jag bara rädd för. Tänk att vinna 15 miljoner och hela din vardag vänds upp och ner. Ska du fortsätta jobba? Bo kvar? Och tänkt om ni vill helt olika i familjen? Vad säger alla vänner? De du brukar diskutera ärvda barnkläder och föräldrapeng med? Helt plötsligt får man ingen igenkänning i sina bekymmer. "Jaså, är ni trötta och slitna? Ja, men skaffa en barnflicka, då!" Ja, nu underskattar jag nog mina vänner, de skulle aldrig säga så. Men jag skulle känna så själv när jag pratade med folk. Och hur hanterar man att helt plötsligt ha obegränsat med pengar? Hur mycket ska man skänka till välgörenhet? Och taxi för 300 kr skulle antagligen fortfarande kännas helt orimligt. Ja, eller man vänjer sig väl.

Nej, det känns som en mardröm. Så jag köper inga lotter. Onödigt att betala pengar för att riskera mardrömmen, liksom. Nu måste jag bara få resten av familjen att inse detta också.

2 kommentarer:

  1. Ha Ha, inte för att jag är pessimistiskt lagd men jag köper inte heller lotter av samma anledning. Jag är nöjd med som jag har det... Däremot plockar jag både svamp (fast inte så mycket, det är rätt trist och det är bara jag som gillar svamp) och tävlar :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag skulle gilla svampplockning bättre om jag brukade hitta fler... men eftersom jag inte är ute och lär mig svampställena så blir det ju inte bättre ;-). Kram!

      Radera