torsdag 14 februari 2013

Hemmafru på låtsas

Det finns en del fördelar med att vab:a halvtid flera veckor i rad. Särskilt nu när barnen och vi börjar bli rätt friska, och vi bara väntar på att den där sista vattkoppan i hårfästet ska börja bli lite mer skorpig. Det här har jag märkt:

- Mina krukväxter trivs. Jag kommer på att jag ska vattna dem innan de börjar sloka.
- Jag hinner leka med barnen, eller i alla fall sätta igång lekar och sen göra något annat i samma rum.
- Jag hinner rensa leksakslådor - sortera plastdjuren i en plastburk, låtsasmaten i en låda och sen hitta båda benen till den där Betty Spaghetti-dockan från McDonalds som barnen fått från en släkting som hittat den i sitt grovsoprum.
- De där två kökslådorna som innehåller all skit man samlat på sig i 9 år blir faktiskt rensade. (Herregud, jag har inte ens tänkt på att jag borde innan.)
- Jag har tvättat den där gula fleecefilten som varit fläckig i flera år.
- Jag hinner pyssla på det där 70-talssättet som ens mamma gjorde och som någonstans är sinnebilden för det man borde göra med sina barn istället för att låta dom titta på Pokémon på lördagarna.
- Jag hinner laga ett hål på barnets tröja - min favorittröja i finaste ljusgröna färgen.
- Jag hinner koka jättegott äppel- och päronmos på de där frukterna som legat under tidningshögen på köksbänken och blivit övermogna och mosiga.

Kort och gott, jag hinner med allt det där hemmafruiga, som vi av någon anledning tycker att vi borde hinna fast vi jobbar. Det står klart för mig nu. Det är ju ingen konst att hinna sånt här när man är hemma varannan dag, eller halva dagen. Det jag gillar bäst är att jag hinner ta vara på, laga, lappa och fixa. Jag hatar att slänga bortglömd frukt, och jag vill verkligen inte slita och slänga mina prylar. Det ger mig sån tillfredsställelse att sy ihop min gamla väska istället för att köpa en ny. Och man kan rota i sina skåp istället för att springa direkt till Ikea när man behöver något att lägga småpryttlarna i. Ibland i alla fall. Och mosiga äpplen och päron kokade med lite socker och lite vaniljsocker (hemlig ingrediens!), blir supergott.

Men det ska bli himla skönt att återgå till den vanliga jobbvardagen på måndag, nu räcker det för mig.

Äppel-päron-mos med bästa 70/80-tals-hemmapysselboken: Linnea planterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar