lördag 2 februari 2013

De kommer underifrån!

Alltså, jag har med glädje upptäckt att tiderna förändras och att jag inte längre tillhör den kommande generationen. Min generation börjar bli gammal och konservativ och ibland är det underbart.

Allt det här tjafset (eller ibland hatet) från folk som är rädda för feminism, genusfrågor, könsrollsuppluckrande. Som känner sig hotade av könsrollerna som kanske kanske vidgas lite lite. Det brukar skrämma mig. Men så märker jag att bland de som kommer efter oss, bland dem finns starka flickor som är pålästa och inte tar skit. Astrid på Tunaskolan till exempel. Och coola killar som inte tycker att s.k. feminina attribut är nedvärderande. Yohio till exempel. De är unga och ifrågasätter normen på det där oförställda sättet man gör när man är ung. Förebilder ska inte underskattas. Jag har två små söner här som är helt fascinerade. Heja!

2 kommentarer: