tisdag 22 januari 2013

Om hur man gör den enkelt för sig genom att göra det svårt för sig

Nu ska jag berätta för er hur man undviker att köra bil i onödan. Jag vill inte köra bil i onödan, av miljöskäl. Mycket handlar ju såklart om hur ens vardag ser ut, var och hur man bor och jobbar och sånt. Det kan man ju också påverka ganska ofta, men där blir det ju lite mer komplicerat så jag skippar den biten. I vardagen, gör så här:
  1. Ha bilen i ett garage en bit bort från ditt hus. Så att du får gå en bra bit, och kånka tunga saker du ska ha med dig. Ett alternativ till detta på vintern är att ha den ute så att du måste skrapa rutor ofta.
  2. Kör sällan, så att du inte får in vanan.
  3. Ha barnen i krångliga bilbarnstolar som de inte kan knäppa fast sig själva i. Ett plus om de krävs att en vuxen lägger sig raklång över baksätet och lirkar i 5 minuter i mörkret.
  4. Ha stora overaller på barnen. Trots är också plus i kanten.
  5. Skaffa åksjuka barn. (Har dock motsatt effekt vid långresor med X2000...)
  6. När du väl är ute och kör, kolla inte upp vägen i förväg, så att du får irra runt en bra stund och svettas lite innan du kommer fram.
  7. Kolla inte heller upp parkeringsmöjligheter i förväg. 
  8. När du står inför ett val - bilen eller inte- visualisera en småtrevlig bussfärd i värmen, läsandes en tidning eller småpratandes med barnet. Eller en cykeltur i vårkvällen.
Funkar skitbra. Jag drar mig i det längsta för att ta bilen när jag upplever att jag har ett val. Det bästa är att det inte ens hamnar i kategorin "borden", som i "ska jag vara duktig eller ska jag vara bekväm?". För i den kategorin har man ju redan alldeles för mycket. Det är helt enkelt bekvämare för mig att inte ta bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar