söndag 15 juli 2012

Att ta tillvara

Det regnar ganska mycket här. Ibland surnar jag till totalt och vill fly fältet. Ibland inser jag att det går bra att göra saker utomhus ändå, och att det inte alls regnar hela tiden. Så idag har jag badat och tagit en roddtur över en liten sjö. Det var underbart stilla och ganska ljummet ute. När vi kommit 100 m ut från stranden på roddturen börjar det regna. Först lite och sen mer. Men har jag öst båten, fixat fika, lockat med två ungar som fått på sig flytvästar och jackor och letat fram årorna, då kan jag inte vända tillbaka. För i så fall kommer jag inte att lyckas uppbåda energin när regnet har gått över, och då kommer jag vara sur resten av dagen. Så det var bara att fortsätta ro, trots spöregn. Vi kom fram till andra sidan lagom till åskan började mullra och la till och försökte hitta lite tät skog att ta skydd under. Tack vare kokosbollar, sura remmar och blåbär blev det ganska mysigt i alla fall. Regnet slutade och vi rodde hem igen över en spegelblank sjö. Sen kunde jag sitta en liten stund i den sällsynta eftermiddagssolen (medan vissa familjemedlemmar satt inne, tokar!) och läsa Hemmets Journal innan nästa åskskur. En ganska bra dag, faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar