lördag 21 juli 2012

Hyllning till Fredrik Backman

Inatt när jag inte kunde sova läste jag ikapp i Fredrik Backmans blogg. Han bloggar på tidningen Café (redan där borde jag sluta läsa egentligen), ägnar oproportioneligt stor tid åt att fundera på vad han ska äta, han bråkar med sin fru, han tampas med sin son, han låtsasjobbar tillsammans med sin kompis. Han är fantastiskt rolig, trots att han inte är min stil alls egentligen. Eller just därför kanske.

Men egentligen vill jag i hemlighet vara honom, eller hans bloggalias i alla fall. Jag vill också lägga massor av tid och energi på något totalt onödigt (kanske inte mat, dock), jag vill också vara egensinnig utan att känna mig osäker över det, jag vill också upphöja slappandet och dagdrömmeriet till en konst utan att få dåligt samvete, och jag vill samtidigt vara så briljant på det jag gör (skriva) så att jag kommer undan med hela livsstilen ändå. Ja, eller själva livsstilen är väl en del av anledningen till att hans blogg är populär. Förutom att hela bloggen är skitrolig, så har han gjort en fantastisk intervju med Loreen som ni verkligen måste läsa (både bloggposten om intervjun och själva intervjun). Nu är det ju inte alls säkert att ni gillar varken bloggen eller hans sätt att intervjua. Men om ni inte redan har gjort det, prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar