torsdag 8 augusti 2013

Hurra vad jag är bra

Trots mitt oordningssinne med förkärlek för stök (se förra inlägget) har jag helt otippat en planeringssuperkraft: Jag  kan storhandla utan lista. I söndags åkte jag in till stor-Coop och handlade mat för semesterfamiljen i stugan, inklusive fika för en förbipasserande familj, middag, frukost, lunch för övernattande vänner, lite knytmat till gammelfarmor samt lunch för morgondagens besök. Imorgon är jag inne på femte dagen och vi klarar oss nog i flera dagar till. Det finns fortfarande frukt och fika här i stugan för badutflykter och både mjölk och pålägg till frukosten. Jag är själv lite förvånad, fast till min hjälp har jag haft ett plommonträd samt föräldrar i stugan bredvid som bjuder över oss på middag någon gång ibland. Men ändå. Visst är ni lite imponerade? Morgondagens gäster ingick inte riktigt i planeringen, men de får tortellini och majskolvar och kanske lite skinka, det duger väl?

Jag vet inte rikigt vad jag har för trix, men jag har mina kategorier som jag går efter och liksom fyller på i vartefter jag vandrar runt i affären. Jag bestämmer inte exakt vad jag ska laga, men det finns en tanke i alla fall. Och sen får man inte bränna allt krutet på en gång, utan ta några basvaror och några lyxvaror varje gång.

Det här var mina kategorier i söndags:
- Basgrönsaker: massa tomater, gurka, sommarkål
- Roliga grönsaker: typ majskolvar, kronärtskockor, zuccini, solrosfrön, oliver
- Frukt och bär
- Kex: ett stort lager behövs på sommaren.
- Kött/fisk
- Fetaost, mozarella, bönor, ägg och sånt som kan ersätta kött
- Mejerigrejor: både till frukost och till såser och efterrätter
- Enkel mat som risgröt på tub, kaviar (till kokt ägg), soppa på tetra, tortellini, korv
- Bröd och frukostgrejor

Sen är det egentligen inget stort problem om vi skulle behöva handla oftare. Affären ligger en dryg kvart bort med bil. Men det är ju lite skönt att slippa. Och har man en superkraft vill man ju stajla lite med den, eller hur?

Nu kan jag inte vara helt säker på att jag är så ensam om min superkraft. Ni kanske har den också allihopa och bara gäspar åt mitt skryt och mina kategorier. Men saken är den att jag är uppvuxen i en familj som småhandlar en gång om dagen och där en storhelg medför tio extra brandkårsutryckningar till affären för komplettering. Så min förmåga blir då i relation till detta enastående. Ibland är det bra med föräldrar med tillkortakommanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar