måndag 11 juli 2011

Lego var bättre förr

Här på landet finns mitt och mina syskons gamla lego som stora barnen går loss på. Nostalgi!

Mina stora barn har massor av lego hemma, och som vanligt är det roligaste att bygga eget av de bitar man en gång fått som en del i ett rymdskepp, en bil, ett hus eller något annat. Men de bitar de har är så svåra att bygga med! Alla bitar är specialanpassade, allt för att göra så coola snabbyggda skepp som möjligt.

Jag tycker att lego har degraderat. De lånar (köper) varumärken från star wars, indiana jones, harry potter, och alla möjliga filmer och gör legogubbar med arga ansikten, massor av vapen, och andra häftiga (maskulina) attribut. Men det som är finessen med lego, den kreativa konstruktionsleken, kommer i skymundan. Dessutom är det otroligt könskodat, när man kommer förbi duploåldern är det strängt könsuppdelat i nästan alla "kollektioner". Så onödigt.

80-talslego, i nybyggda kreationer.

2 kommentarer:

  1. Vi har blandat ut det nya Legot med lite gammalt och så har vi köpt "lösviktslego". Vårt lego är mycket väl använt, kan nog itne komma på någon leksak som är så privärd (men det blir extremt stökigt när fyra ungar suttit och gjort sina projekt)... Jag tycker också att det är kul men blir arg över könsindelningen. vi har helt skippat tjejlegot för det går itne att göra något roligt med. Lego grejerna för barn yngre baarn som inte är Duplo är också rekord trist och går itne göra så mycket av...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Japp, man får blanda ut med annat lego. det är det bästa. Jag gillar också att bygga själv! Kram.

    SvaraRadera