måndag 14 oktober 2013

Om supertjejer och nischade barnprodukter

"Rita massor med supertjejer!"
Lite analys så här på måndagskvällen. Mellansonen hade barnkalas i helgen och fick en klotterbok, en slags målarbok där man ska rita mönster och figurer, rätt rolig och kreativ tycker jag. Han blev jätteglad och började bläddra i den, och reagerade på texten: "Rita fler supertjejer." Man kan ju rita superkillar också. Eller superdjur. Boken är uppenbarligen riktad till tjejer, det fattar jag, och det är ju rätt störigt att man tydligen måste nischa leksaker så.

Men. Det jag funderar på är om det är rättvist och nyttigt att min son får antingen identifiera sig med prinsessorna/supertjejerna/de kvinnliga figurerna alternativt "göra om" och rita dit pojkar? Som kontrast till det massiva pojkövertaget i merparten av "neutral" barnkultur menar jag. Flickor blir ju konstant matade med manliga rollfigurer, eller grupper där typ en av fem viktiga figurer är kvinna, när det är tänkt att rikta sig till både pojkar och flickor. Som Bamse, Kalle Anka, Tom & Jerry, Nalle Puh, Harry Potter, random ny Disney-film (förutom Modig (älskar) och "tjejfilmer"). Förstår ni vad jag menar?

Å ena sidan tror jag inte på arvsynd, jag försöker lära mina söner att ta ansvar och se mönster, inte att känna skuld eller blir bestraffade för samhällets taskiga upplägg. Jag misstänker också att det finns många pojkar där ute som ser en sån här bok som "tjejig" och inte för dem. Bokens upplägg exkluderar dem därmed. Å andra sidan är det ju superbra för målgruppen flickor att få rita "supertjejer". Äntligen en fristad för lite kvinnliga hjältar och så kommer jag här och klagar och vill släppa in pojkarna?



2 kommentarer:

  1. Jag är för supertjejer och tror inte att någon får men av det, framförallt brukar de sällan vara så våldsamma som superkillarna... Om man inte lägger in lite tjejgrejjer blir det killgrejjer för hela slanten så jag tror det är bra... Kram

    SvaraRadera
  2. Jaa, supertjejerna är ju super :-). Men frågan är om man ska se det som en fristad från alla pojkhjältar etc (en annan sida i pysselboken handlar bara om sjöjungfrur osv) eller tycka att de borde komplettera med lite superpojkar. Gäller ju alla nischade grejer.... i min idealvärld är det blandat, men i den skeva värld vi lever i nu så kan man ju tycka att tjejerna kan få sina fristäder...

    SvaraRadera