lördag 29 juni 2013

Barn och mat och barnmat

Nu har jag läst lite gamla tidningar och (nya) bloggar, och läst om lite olika vardagstips, utflyktstips och inte minst grilltips. Tips om mat alltså. Det jag särskilt noterat är att det ofta står eller sägs saker som "barnens favorit", "det här älskar barnen" eller " bra mat för barnen". Såna tips läser jag i och för sig gärna, men samtidigt blir jag lite irriterad. För så länge man inte syftar på sina egna barn, som gillar just den maten, så förefaller det ganska meningslöst. Jag vet inte hur det är med era barn, om ni har några, eller andra barn ni känner, men mina barn gillar inte alls samma saker. Ibland gillar inte samma barn samma sak två gånger i rad heller. Det är därför helt meningslöst att barnanpassa mat för dem. För tillfället ser det ut så här, om vi ska ta några random ätbara saker:

Morötter - två gillar, en äter pliktskyldigt
Äpplen - alla gillar, om de är knapriga, annars gillar två av tre
Fetaost - två av tre gillar
Mozzarellaost - en av tre gillar
Oliver - två älskar, en äter några
Köttfärssås - två gillar, en äter en matsked max
Pannkakor - alla gillar
Småkakor - två av tre gillar
Banan - två av tre gillar
Kikärtor - alla gillar
Gurka - två av tre gillar
Leverpastej - alla har slutat gilla, gillade förut
Sill - ingen gillar
Ättiksgurka - alla gillar

Och jag försöker ju säga till dem att sill smakar som ättiksgurka, samma lag alltså, men de köper inte det. Så när vi åt sill och potatis sist fick de makrill i tomatsås istället eftersom jag hade det i skåpet. De åt med god aptit. Alltså: Tips! Ha alltid markill i tomatsås hemma och ge era barn när ni äter sill! Eller hur var det nu...

2 kommentarer:

  1. Ha ha! Bra poäng med "barnmat". Jag håller med! Fullständigt meningslöst.

    SvaraRadera
  2. Det är samma här, man har ingen aning om vem som gillar vad när och hur. Dessutom har vi en som har ätardagar och lever på en gurkbit dagar och det har han haft hela sitt liv... Det är bara att köra någon mat och så får man se hur det tas emot ;-). Kram

    SvaraRadera