torsdag 14 november 2013

Antijulpepp

Jag brukar tänka att julaningar i oktober-november bara är en grej för handeln. En grej som alla vanliga människor stör sig på, och muttrar över på samma sätt som man muttrar över regnet och att det blir mörkt så fort. Men sen inser jag att det finns en massa folk som börjar julfixandet redan i första halvan av november och som tycker att det är som det ska. Skandal! * börjar formulera ett mail till Magdalena Ribbing* Man kan ju inte börja fixa med julklappar redan! Det är som att, som att, ja som att köpa julklappar i november...

Nja, om jag nu ska sansa mig lite. Jag är inte färdig med hösten ännu. November ska vara grå och lugn. Just nu visserligen späckad med jobbstress och utvecklingssamtal, tandläkarbesök och det vanliga, men utan den där helgprestationsstressen som lägger sig som en klump i magen. Nej, jag har ingen lust alls att tjuvstarta julen. Jag vill njuta av novembermörkret i fred, tända ett ljus, öppna en påse mandelbeskvier och dricka mitt te. Och om jag ska sikta in mig på något i december ska det vara julefrid. Glögg, pepparkakor, gamla julsånger på skiva och köpa julklappar online den 17 december.

2 kommentarer: