lördag 28 september 2013

Precis som alla andra

Jag är så förutsebar, och det stör mig. Det är som om jag inte har något val, som om jag bara kontrolleras av omständigheterna.

Se här:

- Semestern är över och man kommer tillbaka till lägenheten. Helt plötsligt får man en lust att rensa, fixa och trixa. Allt ser plötsligt gammalt, dammigt och rörigt ut hemma. Som av en händelse kommer IKEA-katalogen på posten, och tidningshyllan är full av hemmafixtips.

- I samma veva kommer nystartskänslan, kanske till och med starkare än vid nyår. Nu, denna termin ska vi få ordning, och ro, och harmoni! Varför får man inte den känslan i november? Då är man redan igång, och antagligen bättre rustad för verklig förändring!

- Flera barn i lagom takt. Sista ungen är 3-4 år och plötsligt dyker man upp ur bebisbubblan, yrvaken. Oj, vad har hänt? Vem är jag? Vad vill jag? (Vill jag nåt?) Vad gör jag på jobbet? Vem lever jag med? Hur blev jag så här gammal? 40-årskris är ju bekant, men jag tror att den här fasen är starkare. Det är liksom inte riktigt åldersrelaterat, utan mer ut-ur-bubblan-relaterat.

- Löpartrenden. Ja, jag är medelålders kvinna. Ja, det är skönt att springa. Ja, det är jättenyttigt. Ja, jag orkar inte riktigt hålla i när nyhetens behag lagt sig.

Suck, jag är precis som alla andra. Jag som vill vara unik. Men det är bara att ge upp, man är väl ett flockdjur.

Kör en standardpose också... bara för att.

4 kommentarer:

  1. Ah, vi är alla flockdjur, mer eller mindre och så länge det är saker som är ok som man går i flock runt så ;-). Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl bara att böja sig, så länge det inte skadar någon... Kram!

      Radera
  2. Jag tror du är ovanlig. En sak är t ex att du inte verkar särskilt upptagen av din identitet eller att odla den med hjälp av olika attribut eller signaler. Ganska otidsenligt. Du verkar ofta stimulerad i din vardag av "vanliga grejer i livet" och inte driven av jakten på snabba kickar. Viktigare är att du verkar snäll. Det tror jag är rätt vanligt. Så det är ju bra.

    /e

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var väldigt snällt skrivet! Håller tummarna för att det åtminstone delvis är sant :-). Tack!

      Radera