tisdag 30 oktober 2012

Ingen hemma

Herregud vad tomt det är hemma, inte en endaste liten unge är här. Höstlov, som för mina lyckligt lottade barn i år innebär semester från mamma och pappa hos morföräldrarna. Miljöombyte, någon som ser dem på ett annat sätt, och lite mer natur. Perfekt, även om de nog får slita lite. Dra ris, elda och gå ut och kissa. Slår en resa till Kanarieöarna alla dar i veckan, säger min präktiga sida. Ha, nog hade de uppskattat en äkta charter också, såklart.

Här hemma vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Det känns alldeles onaturligt här med alla leksaker, men inga barn. Och vad ska jag göra med mig själv? Inget filter i form av barn som kräver uppmärksamhet. Det är upp till mig, inget att skylla på. För visst är barnen en alldeles förträfflig ursäkt. För allt möjligt. Inte hinna städa, inte hinna träna, inte hinna sova, inte ha lust att handla, inte vara tillfreds. Skit under naglarna, skrynkliga kläder, smulor på köksgolvet.

Så, ska jag passa på att jobba extra eller ska jag passa på att ta det lugnt? Det är väldigt skönt att få stanna upp och reflektera lite i alla fall. Sen ska jag ta tag i den där garderoben.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar